Newporti Kalandok

Mar vagy hat-het honapja tengodtem ,Wales Fovarosa,Cardiff kozeleben fekvo poros unalmas kisvarosban,amit a helyi -bar velemenyem szerint-  senki altal nem hasznalt walesi dialektusban Casnewydd nek angolul pedig Newportnak neveznek. Keso tavasszal,Londonbol egy jobb allas remenyeben szaltam buszra ,hogy aztan szaznegyvenegynehany merfoldel arrebb nyugatra a Bristol csatornan atkelve hosszu idore ebben az isten hatamogotti eldugott kis kikotovarosban  kossek ki. Egy   Del-Afrikaiak altal uzemeltettett cegnel kezdodott a megbizatasom,ami egy nagy autokolcsonzo nek dolgozott amolyan alvallalkozokent. Berelt szemelyautokat kellett rovid hataridovel,minnel nagyobb mennyisegben,tehat hatalmas sebesseggel kisszallitani,hogy aztan egy apro moped segitsegevel,amit a csomagtartobol halasztam elo, akar harminc negyven merfoldet robogva vissza a bazisra az apro joszagon gornyedve. Az aktualis idojarasi viszontagsagoktol fuggetlenul,hogy megkapjam a kovetkezo megbizatast valamely tavolabbi amde tobbnyire szemet gyonyorkotteto tajakon elhelyezkedo telepulesen levo ismeretlen cimre,  valahol a Walesi Volgysegben.A Cardiff ban eltoltott egy- ket honap utan aztan ennek az idoszaknak hamarosan vege szakat miutan a sorozatos fizetes elmaradozasok a  rendszeres, heti 75-90 munkaora ,valamint nehany motorbaleset utan, ugy dontottem,hogy atnyergelve, kozvetlenul az anyacegnek fogok dolgozni, Azonban az apro furge, amde igen kenyelmetlen robogot nelkulozve,immar Newportban. Cardiffban ugyan meg talalkoztam nehany honfitarsammal, de itt ebben az koszfeszekben az elso idokben szinte egy teremtett magyarral sem.

A munkakorom hasonlo volt mint elozoleg,  gyari uj autok leszallitasa, immar rohanas nelkul kenyelmes tempoban napi 8-10 ora idotartamra redukalva. Aztan lehetoseg adodott az eloleptetesre A fonokom latva pozitiv hozzaallasomat, behivatott az irodajaba eloleptetest ajanlott  egy eppen meguresedo poszt betoltesere. Kozolte hogy szerinte en vagyok az alkalmas szemely a pozicio azonnali betoltesere: 12 ora szemszaggato gubbasztas a szamitogep elott, egy pici ablaktalan irodaban,telefonokat kapkodva termeszetesen joval  nagyobb szemelyi felelossegi korrel felruhazva, mindezt valtozatlan oraberert,            -miutan megudtam a felteteleket- par nap gondolkodasi idot kerve,szerenyen de visszautasitottam.  Amugy sem terveztem karriert a cegnel. Ehhez kepest az eredeti munkakoromrol annyit, hogy viszonylag szabadon, meses tajakon, fantasztikus nullmerfoldes autokat vezetve, valtozatos feladatokat teljesitve szaguldozhatok es azert a fizetesre sem panaszkodhatom.

Idokozben, bekoszontott az osz,es mivel Del-Afrikai lakotarsaim meguntak eme csodalatos ingergazdag kornyezetet es hazarepultek, a kissebb, parezer hektaros csaladi farmjaikra,uj alberlet utan kellett neznem,amit hamarosan meg is talatam.

A haz berendezese huen tukrozte a varos szamomra fennallo arculatat. Az enyem egy emeleti kis szoba volt, kozos konyha, kozos furdo ami elsore nem keltett kulonosebben rosz benyomast, de kesobb azonban megmutatkoztak a fennallo hianyossagok. A tulaj egy Pakisztani arc,- miutan par nappal kesobb tudatosult bennem, hogy melegviz  csak naponta ketszer  adatik raadasul a csoffadt zuhany rozsa amit hazilag eszkabaltak az osdi csaptelepre a kadba log, kabin nelkul – kerdore vontam. Baratsagosan  vallamra tette kezet es mosolyogva kozolte, tudja hogy  minden nap edzesre jarok munka elott, miert nem zuhanyzom ott…Hiszen o is ott szokott..Ezt meg lenyeltem,de aztan feltunt, hogy borotvalkozo tukor sincs. Par nappal kesobb mikor, alkalom adodott erre is rakerdeztem..Mire o csipobol visszakerdezett: -miert nem borotvalkozom az edzo teremben…  O is ott szokott…kepzejem el milyen jo zuhany es szauna utan frissen megborotvalkozni…Na ez a pofatlansag teteje, kicsit mar sok volt. Lebasztam mint a pengoslovat. Nem azet fizetek kissebb vagyont, hogy a qva GYM ben borotvalkozzak meg zuhanyozzak.Aminek eredmenyekent kis ido mulva titokban leszallitott egy apro tukrot.

Szomszedaim kozul, egy kivancsi indiai hazaspar,  akik csupan par napja erkeztek Indiabol tanulni,korabbi tapasztalataim miatt is, de jokat nevettem kezdeti ertetlenkedeseiken,csetles- botlasaikon…Azert akadt nehany mokas szituacio pl amikor a sracot elvittem az orias Tescoba aki kapasbol bevagodott a fegyelmezetten sorban varakozo Brittek ele,ahogy az Indiaban szokasos… Egy masik szomszedom a fekete bankszakember, Andrew akivel kesobb egesz jo kapcsolatot alakitottunk ki,(es milyen furcsa, gyakran futottunk ossze az edzoteremben is:) ) valamint egy idosebb Angol tag Bristolbol, akivel jo kethetente egyszer, ha lattuk egymast..Nem zavartuk egymas koreit.Mindenki intezte a sajat dolgait.

Az indiaiak nehany  het utan megelegeltek a korulmenyeket, illetve az ahhoz kepest draga lakbert, ezert hamarosan tovabbaltak. Andrew meg hosiesen birta a spartai korulmenyeket nehany honapig, aztan visszakoltozott a sajat hazaba amit egyebkent egy idosebb parnak adott ki. 

Aztan ugy alakult,hogy nehany honnappal kesobb megismerkedtem Moncsival, egy velem egykoru Magyar lannyal,aki Caerleonban lakott, ami egy kis tortenelmi falu a Romai Birodalom idejebol, ugy 3 merfoldre tolem.

Ahogy gyorsan peregtek a honapok, Novemberben kissebbik unokaocsem ugy dontott,hogy vilagot szeretne latni, ezert rovid uton Budapestrol Newportba emigralt. Minden jotanacsom es figyelmeztetesem dacara. Hamarosan talat munkat egy nemzetkozi gyorsetterem lanc keretein belul. Azonban gyorsan kiderult ,szobam eleg kicsinek bizonyul kettonk szamara,amit fiatal korat meghazudtolo eroteljes horkolasa csak fokozott. Azert elalavas elott sokszor jokat nevettunk,sokat sztoriztunk, ki -ki sajat elmenyeirol.

Kis ido mulva az indiaik meguresedo szobajaba egy Etiop kis csalad koltozott…Akik nemhogy angolul nem beszeltek, de hamisitatlan afrikai eletmodjukkal "uj ude szinfoltot" hoztak nyugalmas mar mar sivanak mondhato eletembe.Mar az elso napok egyiken hajnali fel haromkor  a konyhabol,illetve a furdobol elesen kiszurodo kiabalasra ebredtem.Ezt par percig angolos hidegverrel turtem, aztan kirohantam mint Zrinyi, majd felelossegre vontam oket,mit vinnyognak hajnalok hajnalan??? A ket no tort angolsaggal probalta bizonygatni, hogy ok bizony csak takaritanak.. Ez dicseretes, de legalabb csondben tegyetek wazze! Mindenesetre annyira megszeppentette oket hatarozott fellepesem,hogy azonnal elhalgattak.Ekkor mar vigyorogva meseltem az egy szintel lejjebb tortenteket az almosan pislakolo Moncsinak.

Egy masik alkalommal delutan korabban ertem haza a munkabol.Nekilattam elkesziteni, valami gyorsan elpusztithato tapot, mikor is megjelent az egyik Etiop no, aki miutan baratsagosan ram mosolygott,  elkezdte elokesziteni a sajat vacsorajanak valot.Mindekozben teljes termeszetesseggel laza gyakorlott mozdulattal benyult a konyha szekrenyembe egy darabig kotoraszott aztan elkezdte kipakolni a cuccaimat… Majd egy konyha kessel a kezeben felem fordult. Latva elkepett tekintetem, artatlan arcal megkerdezte

 -Ez a tied…?

A folytatast inkabb nem reszletezem.

De a legdurvabb reszere meg varnom kellett. Nehany nappal kesobb egtelen budosre ebredtem. Az ejszaka kozepen,mintha egy bodon disznozsirban, ketkilo fokhagymat dinsztelnenek. Fogalmam sem volt mi lehet ez a gyomorforgato budos ezert becsuktam a nyitott ablakomat es megprobaltam aludni.

Ez azonban megismetlodott, atlagosan minden masodik ejszakan.Ugyanaz az az igazi gusztustalan emelyito gyomorforgato nehez fokhagymas  disznozsirszag, ami valami irdatlanul undoritoan budos.

A harmadik alkalommal kivancsian de kisse morozus hangulatban lementem a konyhaba, ahol a lepcsohazba vezeto konyha ajtot tarva nyitva talaltam szagelszivo pedig termeszetesen nincs a hazban sehol ,igy  engedve szabad utat az emelyito buznek egyenesen a kis emeleti szobamba. Az Etiop no ismet vigyorgott mint a tejbetok, a fakanalam mogul,amivel persze az iszonyu etket kavargatta.

Elmagyaraztam ennek az Etiop teremtesnek: Engem nem erdekel mit kotyvaszt a fazekban, igy hajnali kettokor de ez nem az oserdo, szoval,  villamgyorsan csukja be a konyha ajtot ,es nyissa ki az ablakokat meg a kertre nezo ajtot, kulonben menten itt a helyszinen elokadom magam. Aztan kioktatolag meg hozzatettem, – lehet hogy o ezzel marhara nincs tisztaban, de a fizika egyetemes torvenyei alapjan, a valylingjabol kiaramlo forro goz felfele szall! Ami pedig egyenesen a szobamba aramlik…

 

"Hatartalanul boldog" karacsonyi kozerzetemet csak tovabb fokozta,hogy mar napok ota heveny influenzas tunetekkel kuszkodtem; raadasul, egy aukcion nemregiben vasarolt, Renault cabriolet szemelygepkocsim,  az atlathatatlan tejfol suru karacsonyi kodben kisse szerencsetlenul talakozott egy Volvo hatso lokharitojaval persze mondanom sem kell, hogy termeszetesen a Sved pancelos gyozott… A  karacsonyt ezen napi tortenesekhez meltokeppen," igen jo hangulatban", mivel Moncsi ket hetre hazautazott Magyarorszagra az unnepekre, unokaocsemmel toltottem.

Kedves odafigyelesem meghato jelekent, karacsonyi ajandek gyanant,meghivtam a gyereket a sarki kebabosnal egy adag doner kebabra. Mikozben a csipos szosztol csopogo  baranyhust tunkolta az agyaba, baratsagosan hatba veregettem. Mondtam neki: – Figyelj Gabikam ne keseredj el: Tudod azert nem mindenki mondhatja el hogy a karacsonyt Walesben tolti..Nezopont kerdese az egesz.Lenyeg, csak a korulmenyeket ne ecseteld… Nezz meg engem. Tavaly az Andaman Szigeteken karacsonyoztam,es Calcuttaban szilvesztreztetem. Iden meg Newportban  karacsonyozom, Cardiffban pedig az Ujevi Party lesz. Mindketto igen izgalmas helyszin…Foleg ha eleg messze vagy innen…    

 

Visszaterve a hazra ahol azert szerencsere keveset tartozkodtam, ejszakankent meg par napig folytatodtak a konyhaban az esemenyek, ami hol nagyobb hol kissebb szagkoncentraciot eredmenyezett a szobamban. Rendszeresen felkeltem ejszaka,ugy megkozelitoleg egy es ketto kozott, lementem a konyhaba,  kinyitottam az osszes nyilaszarot , szellozesi lehetoseget. Persze tel leven, ezek az afrikai termtmenyek,  -gondolom iszonyatosan faztak- ,rendszeresen becsuktak azokat. Ekkor reszemrol megismetlodott a folyamat. Ki az agybol, le a konyhaba intenziv szelloztetes… A haziurral is eredmenytelenul targyaltam ez ugyben, aki egyebkent is csak a lakbert beszedni, illetve  iszonyatosan betepni jart, -ket haverjaval megerositve- , az eppen aktualisan ures szobaba.

 

Ekkor donto lepesre szantam el magam…

 

Elhatarozasomat hogy preventiv csapast fogok merni az Etiopok vegyifegyver gyararara mint akcio tervet unokaocsemnek is felvazoltam:

 Figyelj Gabi wazze! Karacsony elso napja  van! Szerinted ezek mit fognak muvelni ma ejszaka a konyhaban? Tuti egy extradurva hatalmas adag unnepi kajat fognak kotyvasztani….

 

Fejemben beindult a tervezesi folyamatok meginditasat jelzo gondolatfolyam. Ha nyugodtan szeretnek szunyokalni elo kell vennem azon a kepessegeket ami az embert kiemelte az allatok sorabol. Ilyenek a gondolkodas, illetve a szerszamhasznalat.

Szabad napomat kihasznalva az adott terepszakaszon, szemreveteleztem a sutoberendezest a konyha tersegeben.

Elektromos suto nagyteljesitmenyu halogen-solar izzofejekkel.

A terv vegrehajtasat este 8 ra idozitettem.

A megjelolt idoben operativ modszerek alkalmazasat mellozve leballagtam a konyhaba, kompakt kerekparos szerszamkeszletemmel valamint 10 evvel ezelott szerzett de azota leginkabb,valahol a tudatalattim mellyen porosodo– elektrotechnikai szaktudasommal felszerelkezve, MacGyvert megszegyenito talalekonysaggal nekilattam hatastalanitani a sutoberendezes fokapcsolojat.

Gyors proba, a suto uzemkeptelenne valt!

Az egesz muvelet nem vett tobb idot igenybe mint 3 perc.

Immar nyugodtan hajthattam alomra a fejem. Varakozasaimnak megfeleloen hajnali egyora tizenkilenc perc magassagaban kulonos zajokra ebredtem. Sikerult is beazonositanom a hangforrasok eredetet. Kapcsolo csattogtatas fel -le. Ugy fel perc idotartamban. Aztan futkarozas.Termeszetesen az okos ferj is elokerult, de aztan o sem tudott mit kezdeni a tetszhalott sutovel.  Megelegedessel nyugtaztam a teljesitmenyemet,es hoszu ido ota elosszor reggel kipihenten ebredtem a meglehetosen friss illatu szobamban...

 

 

 

This entry was posted in Wales. Bookmark the permalink.

Leave a comment