Little Andaman

    Hajojegyem a kicsi Andamanra

 

    A jegyiroda Poirt Blair kikotojeben delelott 9 kor nyitott, de szokas szerint az emberek tomege, mar fel nyolctol gyulekezett a jegykiado ablakok racsai elott. Kulon a noknek ketto, es kulon a ferfiaknak harom ablak . En elore nem tervezetten, valamivel nyolc elott ertem oda,es  legnagyobb meglepetesemre,-Indiaban talan elosszor- ,kozel voltam a kis jegykiado ablakhoz…

 

Addigra mar volt nemi rutinom a sorbanallaban,ezert tisztaban voltam vele, hogy amit mi sornak

kepzelunk el az itt egeszen egyszeruen nem letezik es az a fogalom,hogy sorkultura  egy meroben masertelmet nyer ezen a helyen…Egyszoval kemenyenmeg kel kuzdened a helyedert.

  Egy faszit ki is raktam magam elol,mert a hulyeje kozvetlenul elem

  furakodott be valahonnan. Lenyeg, hogy kilenc korul meg is erkeztek a hivatalnokok, latni lehetett,

  ahogy komotosan es akuratusan elokeszulnek, majd ellenoriztek a szamitogepesitett jegykiado rendszert,

   nezegettek a bekebeli monitorokat es nyugodtan ucsorogtek- a meg mindig lezart ablakok masik oldalan-,

  Ezenkivul azonban semmi sem torten .Teltek a hosszu percek a meleg egyre fokozodott a paras fulledt levegot az

 emberek kiparolgo izzadsag szaga es a tenger felol arado sos levego illata toltotte, be ami aztan erdkes vegyuletet

 alkotott. A tomeg zugolodni kezdett itt ot felhangoztak az amugyis elmaradhatatlan kialtozasok

 hangos vehemens diszkurzus .Az zugolodas percrlo percre fokozodott.

 Egy tisztviselo a kis ablakan keresztul aztan kikiabalt valamit hindiul.

 Az egyik mogottem toporgo fickotol megkerdeztem ,mi tortent? Mire megtudtam,hogy valoszinuleg rendszerhiba.

 Nembaj, jo helyen allok, en vagyok az otodik fazon a hosszu sorban, gondoltam ez megeri a varakozast.

 fel ora elteltevel,semmi sem tortent,azonkivul,hogy  tisztviselok kozul nehanyan unottan ujsagolvasasba kezdtek,

 es jokat nevetgeltek.

 Kozben azon toprengtem miert nem raknak ki egy tablat,hogy "’tecnikai okok miatt a jegykiadas szunetel…”

 Es egyatalan, miert nem toltik ki kezzel az amugy elore legyartott kompjegyeket? Erthetetlen…

 Amire  egyebkent is csak a nevet es a datumot nyomtatjak ra egy ocska matrix printerrel.

 Ekozben -gondolatban- ugy tizig adtam magamnak haladekot….

Haromnegyed tiz korul komolyabban elkezdett mozgolodni az addigra,mar jelentos mereture duzzadt tomeg…

Nezek balra a noknek fenntartott ket ablakot kinyitottak es csendben elkezdtek a jegyarusitast.

nezek jobbra, az az ablak is nyitva.Kozben ugyesen mindenki atfurakodott abba a sorba… Tobb kevesebb sikerrel.

Az enyem meg mindig zarva Komoly elhatarozastol vezerelve azert vartam meg kicsit, de aztan bassza meg!

Eldurant az agyam, fogtam magam, es berontottam az irodaba az oldalajton keresztul!

Kerdeztem mi tortenik? Ok is,hogy hova szandekozom utazni?

Mondtam a Little Andamanra.holnapi indulassal.  -Sajnos nincs hajo ,-jojjek vissza holnap- hazudta az alkalmazott. -De lattam a kiirast miszerint van. eroskodtem. -Nincs eleg utas hangzott a frappans valasz.

 

Szavat sem hittem, de mert mar tele volt a tokom az egesszel elballagtam.

 Delutan azert  visszamentem ,mire kozoltek,hogy nagyon sajnaljak,de sajnos,mart az osszes jegyet eladtak holnapra.

Sebaj akkor is feljutok valahogy arra a kurva hajora …

Masnap reggel  ujra elmentem a kikotobe, ahol a hajo indulasra keszen varta az indulasi parancsot.

Nehany potyautas jelolt acsorgott a hajopallo elott es alkudoztak valakivel. Nehanyan a tisztek kozul

 a hajo elott acsorogtak. Odalaptem az elsotiszthez, aki sajnalattal kozolte, hogy sajnos nincs hely de azert varjak…

Indulas elott harom percel -valahogyan rejtejes modon elokerultek a potjegyek-,es a legkitartobbak megkaptak

 hon ahitott kopjegyuket. persze csak a fedelzetre…Hiaba megiscsak India…Subh Kuch Milega (minden lehetseges)

Hatizsakomat a fedelzet padlojara hajitottam, es kenyelmesen ucsorogve nezegettem tropusi  kikotovaros

 addigra mar jol ismert partjat….Felduborogtt a ket nagyteljesitmenyu iker diesel motor  majd eloldottak a hajokoteleket

Kihajoztunk….

Idokozben a nyilt tengeren az osszes indiait betereltek a fedelkozbe, mert a tenger erosen haborgott a hajot pedig rendesen dobaltak a tajtekzo hullamok.En azonban a felso fedelzeten maradtam,az elsotiszt engedelyevel.

 

Little Andaman

 

Az Andaman Szigetek fovarosatol Poirt Blairtol 120 km re Deli iranyban terul el bar nevevel ellentetben nem egy aprocska sziget

Hat oras hajoutat kovetoen erkeztem meg erre a szigerte.

A haborgo tengeren a fedelzeten utazva  az utat valojaban nagyon nagy elmeny vot, hiszen 

testkozelbol eltem vegig, hogyan kuzd egymassal a tenger es az alig harminc meter hosszu hajo.A tobbmeteres

hullamok fel fel csaptak,az also fedelzetre. Alaposan elaztatva nehanyat a korlaton ucsorgo matrozok kozul,

amin persze szarazon maradt tarsaik nagyokat derultek.

Ugy az ut felenel kezdtem kicsit rosszul lenni,

hiszen eleg szokatlan volt,hogy a tuzo napon a felforrosodott fedelzetenu csorogve, folyamatosan tengerpermetet kapva az arcomba

a hajo ossze vissza inbolygott,,tobb meteres kilengessel minden iranyban.

A gephazbol a diesel motorok hangos suvitese es eros razasa, az ellen szel  az, hogy balfasz rutintalan modon

nem vittem ivovizet es meg reggelizni sem volt idom,-szoval mindezt egyuttveve-talan ertheto is hogy a kozerzetem kisse

 rosszabb lett. Nagynehezen,erosen kapaszkodva lekuzdottem magam a a fedelkozbe ,ahol a legkondi (vagy valami hasonlo) legalabb mukodott…

Az indiaiak  a szigetlakok,furcsa modon az ulesek helyett a foldon elterulve veszeltek at az utat.Igy hat  talaltam magamnak egy kenyelmes ulest a hatso sorban.Itt azonban egy uj elemmel kellett szembesulnom…Egy rovar ugy 1 cm nagysagu kapaszkodott fl a karomon…

Hatrapillantva felismertem, hogy kozvetlenul a fejem mogott, a falon de a padlon eppugy, mindenfele rohangalnak  kulonfele bogarak rovarok csotanyok..Mit volt mit tennem vallalva a kockazatot folytattam a pihenest…Azert idokozonkent ellenoriztem magam nem e maszkal valami rajtam,lesoporve a hivatlan vendegeket.

Ekozben nehanyan hanyingerrel kuszkodve rohangaltak a fedelzeti korlat vagy eppen a mellekhelyiseg iranyaba.

 

Sokoranyi kimerito hajout utan ,kozeledve a  cel szigethez  ujra a fedelzeti korlatnak tamaszkodva

 azonnal szembeotlove valt a nehany evvel azelotti Tsunami pusztito ereje… Aminek valahol a kozelben volt az epicentruma.

A kikoto elott huzodo kilometer hosszu hullamtoro fal romjai ,lehangolo latvanyt nyujtottak.az eros vasbetonbol kialakitott hosszu epitmeny ugy nezett ki, mintha massziv tuzersegi tuz ala vettek volna.Teljesen leomolva szettoredezve.Azonban a kikotot mar ujjaepitettek friss nyers betonbol. A szokasos minden kulfoldit erinto rendorsegi regisztracios procedura utan, szigetet erve hervaszto latvany fogadott.

A hajdani hazak romjai mellett mar epultek az uj lakoalkalmatossagok hullamlemezbol fa anyagbol vagy eppen betonbol.Emberek surgolodtek mindenhol persze a jol megszokott indiai tempoban.Erzesem szerint, altalanos kozhangulat igen nyomott volt.ami persze ertheto..

 

A partmenti savban,-tavolabb attol a szakasztol ahol a halaszok, akik csonakjaik es hatalmas haloik korul szorgoskodtak, mindenfele tobol gyokerestol kiszaggatott evszazados fak ,tobb tonnas szanaszet szort beton oszlopok a kozeppukbol  kiallo szetszaggatott rozsdas csavarodott acelhuzalok vagy hidelemek kautikos latvanyt nyujtottak. A sziget bal oldala ami egy foldsavon  nyult be a tengerbe,  egy erdos terulet aminek a fteljes fa allomanya  korona nelkul,  lekopaszitva szomoru kepet nyujtottak.

A legtobb helyen csupan a hazak betonalapja maradt meg mementonak,amibe beepitve a mellekhelyisegek tipikus, indiai stilusu foldbesulyesztett porcelan cseszei feherlettek itt ott bizarul.   A hazfalak, tetok nyomtalanul eltuntek…

beljebb a partol nehany szaz meterre halaszcsonakok roncsi hevertek szanaszet szorva a szarazfoldon.

Beszelgetve nehany helybeli tulellovel, elmondtak, hogy azon a bizonyos napon a tenger visszahuzodott egeszen a lathatarig majd hirtelen iszonyatos sebesseggel megjelent egy hatalmas vizoszlop ami mindent elpusztiott.

Sokanszerencsere azonban a sziget legmagasabb pontjara menekultek meg idoben.Erdekes modon egy haziallat sem pusztult el.

Nehany kulfoldi turista is a szigeten vtartozkodott ebben az idoben  ok is megmenekultek..Viszont a szigeten nagyon sokan meghaltak.azok akik kivancsian kisereglettek a tengerpartra….es a halaszok akik mar kihajoztak kis halasz csonakjaikkal.

 

Ennek kovetkezteben az Indiai kormany a fokontinensrol igen sok embert telepitett be,az utobbi evekben.

Aminek egyertelmuen lathato jelei az utcakon mindenfele eldobalt szemet mennyisegeben is megnyilvanult, ami viszont az Andaman szigetcsoport tobbi szigetre nem altalanos….

 

Jellemzo a vizoszlop  iszonyats sebessegere, hogy egy oraval kesobb erte el Az indiai szubkontinens partjait, ami innen tobb mint Ezer kilometerre huzodik

 

Most,azonban furcsa modon itt allok a parton nezem a vegtelenek tuno  turkiz habokat hatammogott a katasztrofa maig teljesen

kezzelfoghato nyomai kozott ugyanabban az idoben, december vegen amikor 3 evvel ezelott mindent elpusztitott a szokoar.

Hatborzongato erzes….

 

Vegul csupan harom napot toltottem ezen a szigeten..

Visszaterve Poirt Blairbe aznap ejszaka hajnali kettokor a szeizmografok  eros foldrengest regisztraltak aminek az epicentruma a Little Andaman alatt volt…
 

12.2006

  

This entry was posted in Andaman Szigetek. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

