Megerkeztem Indiaba! New Delhi.

 

Spanyolorszagi, 900km hosszan gyalogosan megtett zarandokutam sikeres befejezese utan -mely, a franciaorszagi Saint Jean-Pied-de-Porttol, Santiago de Compostelan keresztul egeszen Finisterre Muxiaig tartott, majd az azt koveto csaknem egy teljes,  pihenessel toltott het,valamint 48 nappal azutan hogy elindultam Magyarorszagrol vilagjaro korutamra, egy szal hatizsakkal,- junius 12-en landolt a gepem Delhi Nemzetkozi Repuloteren.

A jegyem csak egy utra szolt tekintettel arra,fogalmam sem volt mikor es egyatalan honnan, es hova indulok vissza. Ez egyfelol, a szabadsag joleso erzeset nyujtotta nekem, masfelol egy jo adag adrenalinsokkot…. Bele a nagy ismeretlenbe. Hat igen vilageletemben tokos gyereknek tartottam magam ugy gondoltam engem aztan ne kosson le semmi…

A repulogep fedelzeti kijelzopaneljen,  a kulso homero, emlekszem 37C-t mutatott . Ez nem is lett volna nagy gond… de  meg csak reggel 7 ora volt….

Az elso meglepetes akkor ert amikor.  a repter hivatalosi penzvalto helyisegenek alkalmazottja hidegen kozolte, nem valtanak a repteren HUF -ot. Mint kesobb kiderult,  sehol az indiai szubkontinensen… Szoval zsebemben a jo Magyar Forintommal amit itt meg klotyopapirnak sem hasznalhatok, mert meg annak is kemeny, kileptem a reulotrpter terminaljanak epuletebol… Ami elosszor mellbevagott az a forrosag, a paratartalom ,es. India “fuszeres” tomeny illata. Na es persze a taxisok elkepeszto tomege

Magabiztossagom teljes tudataban tettem meg az elso par lepest bar ekkor mar  jo ket napja nem aludtam… es azert erre nem szamitottam… mint az ehes saskak, ugy leptek el a taxisok. Elhataroztam, mar a repulon ,hogy engem aztan nem vernek at….Igyhat hatarozottan mindenkit elzavartam. Egyet kiveve akit nem tudtam lekoptatni. Hello mister elvihetem? NEM…koszi  loktem oda hanyagul de o tovabb eroskodott hogy 200rupiert elvisz a belvarosba (1 rupi kb 4.5-5Ft) ami 23 km- re van a reptertol. Na jo…-mondtam nehany masodpercnyi toprenges utan- Gyerunk!… Kismillio taxi mellett mentunk el, de emberunk egy maganautohoz vezetett.Hey oreg ez nem egy taxi…. Dehogynem…Hivatalos engedelyem van… Nezd meg a rendszamot, mutogatott az ujaval,  valami Hindi firkalmanyt, egy kis tablan a kocsi hatuljara erositve, es mar tette is a zsakom a csomagtarba.Ujra megerositettem magamban: Rendkivul ovatos leszek….

Hotel 55. mondtam a cimet mert ezt neztem ki az utikonyvembol.

Ok nem problema ismerem a helyet mondta

 

Nagyon “tapintatos” volt nem sokat kerdzoskodott. Csupan annyit: ez az elso utam indiaban? Neman bamultam ki az ablakon es csodalkozva figyeltem az elkepeszto kaoszt es szemettomeget az utakon es az ut mellett…Talan…valaszoltam flegman mert mar annyit gyakoroltam a helyes valaszt, (Nem termeszetesen Nem! Mar az apam is itt dolgozott sokszor jartam mar Indiaban) hogy mar nem igazan tartottam fontosnak…Hat nagy hiba volt…Megemlitette, hogy ma valami nagy Hindi unnep van ezert nehez lesz szobat talalni (mint kesobb kideritettem ez is csak  bloff  volt)

Bent a varosban ossze vissza cikazott de mit mondta nem talalta a cimet…Furcsa… Sebaj mondta a turista irodaban biztos tudjak…bekisert egy turista irodaba (most mar tudom hogy nekik dolgozott)

Ennek akkor nagyon orultem hiszen alig par napja fejeztem be a Santiagoi zarandokutat ahol rengeteg informacios iroda mukodott segitve a zarandokokat…

Az irodavezeto egy fiatal srac rendkivul keszsegesnek mutatkozott. Felhivta a szallodat es atadta a kagylot

Szobat szeretnek foglalni mondtam. Nem problema mikora egy het esetleg ket het mulva?

Nem! Ma estere termeszetesen….

…Sajnos az lehetetlen mondta a hang -ma nincs szobank…. Koszi es letettem… Gondolom tanacstalan kepet vaghattam, mert a tag azonnal kozolte semmi baj  o majd segi.  –Mi lenne ha rogton elindulnek Eszak Iindiaba  Kashmirba? Kerdezte, mivel az egy gyonyoru es olcso hely,  es kulonben is csak 18900 rupi a komplett  turista csomag ara…sorolta.. Ez, vette elo a szamologepet kb330 euro…

Mi???

Ekkor kezdtem kapisgalni valami hatalmas atveres reszese vagyok. Mondtam nem koszi mert  ez kisit sok. Termeszetesen  azonnal felvazolta hogy eggyatalan nem draga mert: utazas + 5 nap ottalvas+ teljes ellatas, turazas a hegyekben csonakazas rafting  lovaglas egyebek….es csak 25 % -ot kell elore fizetnem. Mondtam most nem nagyon van erre penzem de majd atgondolom…. Jol van, semmi gond mondta gondolkozzam addig  intez egy szallodat nekem.   Meg ha  nem is veszem igenybe a csomagot…

A taxim elvitt a szallodaba ahol megkrdeztem mennyi lesz egy ejszaka. 3000 rupi…nem volt mit tenni  nagyot nyelve kiraktam a penzt. Mivel ugy tudtam, hogy a tizedebe kerul egy szoba ara. Ami igaz is az alacsonyabb osztalyu szallodakra, de hat ez egy sokcsillagos csillagos hotel volt…

Nem sokkal kesobb kopogtattak az ajtomon.  A londiner 3000 rupit lobogtatott,  vigyorogva a kezembe nyomta, itt penz nem kell fizetnem… Mi? miert nem?  Valaszt nem kaptam de pofatlanul hozzatette adjak neki 50 rupit.. Lebattyogtam a recepciohoz. A szallodaigazgato kisse morozusan kert elnezest a felreertesert. Elmondta szerzodese van az irodaval. Igy ez is a turista csomagom resze tehat nekem ezert a szobaert nem kell kulon fizetnem.

 Egyebkent mar egy sofor alldogallt turelmesen a szalloda ajtoban es ram vart… Odalepett hozzam udvariasan megkerdezte tolem: mehetunk?

Hova? Hat termeszetesen varostnezni… Mondta hogy a fonoke kuldte hogy mutassa meg nekem a varos nevezetessegeit… Hat jo miert ne? Ez egyebkent   is pont kapora jott nekem. Hiszen mindenkeppen penzt akartam valtani. Jo magyar forintot indiai rupira.A  bankkartyamon mar amugy sem nagyon volt penz .Ekkorra mar elkepeszto  hoseg volt 47C  a paratartalom iszonyatos es minden sarga kodben uszott Delhiben.Az idojaras meg a kimerultseg megtette a hatasat,alig kaptam levegot meg szerencse hogy a kocsiban volt klima.

“Varosnezo” korutam elejen meg bizakodva vitettem magam egyik valtohelyrol a masikra ,de a legtobb helyen meg csak nem is lattak meg forintot . Azert egy helyen majdnem sikerrel jartam, hiszen a penzvalto keszsegesen elfogadta de csak hivatalos ar felet sem akarta andi. En viszont nem akartam bagoert elherdalni, megis csak konvertibilis valutam van vagy mi. Meghat a nemzeti buszkeseg is van a vilagon… Tehat meghataroztam a soforomnek az uj cel objektumot: Irany az Indiai Nemzeti Bank… Hat innen is paros labbal rugtak ki…ekkor aztan kenytelen voltam belatni, Indiaban nem szeretik a forintomat. Beletorodve veresegembe szoltam a soforomnek vigyen vissza mert nincs tobb penzem es mondja meg a fonokenek nincs uzlet ez van…. Kozben azon gondolkoztam  hol toltom a kovetkezo ejszakat mert mar alig volt rupim kezpenzben  raadasul a bankkartyamat meg Spanyolorszagban sikeresen,  jo alaposan lemeritettem…Ezt csunyan beneztem…

Es kulonben is hulla faradt voltam…

Adtam neki vagy 800 rupit a fuvardijra, aztan keseru szajizzel elvonultam pihenni es gondolkozni a szobamba

Ok gondoltam ez van. itt vagyok 6000 km re otthonrol, penz ismeretseg otletek nelkul.Most akkor mi a bubanatot kezdjek magammal?

Nincs mas lehetosegem mint intereten vagy telefonon segitseget kernem, vagy surgosen elhuzni videkre remelven, hogy ott  talan megkimelnek horror arak, es zsigerelo kisiparosok…Nem logathattam tovabb az orrom cselekedni kell .

Elindultam hat keresni egy internetkavezot…. Ekkor talalkoztam Alival….

 

Ali egy kedvesnek latszo mohamedan srac uden mosolyogva allt szallodam recepciojanal.Odalepett hozzam es mondta hallodta hogy van nemi problemam ha akarom o tudna segiteni .

Na jo ebbol eleg mondtam Nem koszi.

Kozolte o mar nagyon sok embernek segitett es sok Magyar bartja van…

A szuleinek rengeteg penze van tehat neki nincs szuksege extra profitra csak beszelgessunk kicsit, mert szeretne nekem segiteni. Nezzek be az irodajaba. Elvisz a kocsijaval.

Ok rendben tegyunk egy probat… De nem vagyok hajlando a fuvarert penzt adni…Mire nevetve mondta, hogy o nem egy sofor aki fuvardijert dolgozik, hanem utzasszervezo irodatulajdonos.

Ali vegig nagyon kedves volt.Utkozben megjegyezte megerti a problemamat mert sokan jarnak igy indiaban. De o aztan tenyleg segit.Kozben megerkeztunk az irodahoz. Az utcafronton  oles de kisse megkopott plakatok fenykepek es feliratok hirdettek a lehetseges felfedezesre varo uticelokat mint Taj Mahal ,Agra, Jaipur, Goa Srinagar, Dalh Lake…Egy rozsdasodo vaslepcso segitsegevel lehetett bejutni ahol  egy teljesen szimpla, hajdan talan vilagoszoldre festhetett belsovel,nehany butorral egy oreg szamitogeppel es telefonnal.ellatott helyseg volt.A helysegben beljebb nehany tanacstalanul teblabolo turista, a hatizsakos tipusbol alldogalt. Ali tudomast sem veve roluk rogton beinvitalt egy hatso helysegbe. Ennek a szobanak nehany kopott, helyenkent szakadozott karpitu laticel, es valaha valoszinuleg jobb napokat  latott faliszonyeg kolcsonzott nemi otthonos  hangulatot. A szobabat nehany ocska neon vilagitotta meg sargasan. A mennyezeti egy ventillator lustan forgott korbe.  Itt azonnal egy fiatal 20-22 ev koruli amcsi es egy masik francia lany fogadott jokedvuen.Haley es Benedicte A lanyok elmondtak, latva komor faradt kepemet, hogy Ali es a testvere nagyon rendesek.Most mar megnyugodhatok…Egyebkent ok mar egy -ket napja itt vannak nagyon jol erzik magukat,de  holnap mennek Kasmirba turazni Alival.

Kozben egy alkalmazott etelt es asvanyvizet szolgalt fel. Ekkor jottem ra mennyire ehes vagyok. Utoljara   ejszaka ettem a repulo fedelzeten.

Idokozben  visszajott Ali es a testvere .Megmutattak hogyan kell indiai szokas szerint kezzel enni. Persze en balkzes leven egybol belenyultam…

Megtudtam hogy csak jobbkezzel lehetseges a tanyerban kotoraszni ugyanis a bal kezet csak a klotyon hasznaljak. (Nem reszleteznem mire) Csak annyi sosem hasznalnak WC papirt csak egy jo adag vizet meg egy kis muanyag kancsot…. Kozben elokerult egy fotoalbum amiben gyonyoru kepek voltak a hegyekben lovaglo, halaszo, hegyet es sziklat maszo,  turazgato vidam kulfoldiekrol, meg persze kulonleges viseletbe oltozott hegy imberekrol .

Ali elmondta hogy a fotokon lathato kis baratsagos fahaz csaladjae ,es ha akarok elmehtek ide  de ne foglalkozzam a  penzzel mert az nem problema…

Kozoltem, hogy en sok idot szeretnek a hegyekben tolteni ,mire megnyugtatott ne aggodjak mindent lerendez…Egesz delutan beszelgettunk, mikozben Ali megkert gyogyitsam ot Reikivel. Majd ezek utan meg nehany alkalmazottat is kezeltem.

Kozben megtudtam hogy az irodaban van internet kapcsolat aminek segitsegevel  tudtam othonrol nemi tamogatasert folyamodni. Ekkorra mar  tenyleg csak par szaz rupim maradt. A baratnom Gabi szinte azonnal segitett. Mindenfele megjegyzes   nelkul kuldott a szamlamra nemi tamogatast. Az ocsem pedig nagyvonaluan elkuldte a nagykovetseg telefonszamat….:))

 

Ali kerdezte mi lenne ha moziba mennenk a csajokkal este. Ok miert ne… Meg sosem lattam indiai filmet azelott. Moziba menet volt alkalmam szembesulni azzal az aprosaggal, hogy az indiai jarmuveken nincs visszapillanto tukor vagy ha van is az is behajtva..A tukor hasznalata helyett inkabb a kurtot nyomjak de mint toth az anyjat dudalnak orrba szajba tulolnek ha kell ha nem….A film nagyon erdekes volt ket reszletben 3 ora hosszan tartott plusz szunet a vasznon a hindi nyelv keveredett az angollal…

Megbeszeltuk masnap indulok a hegyekbe mert ott sokkal jobb lesz minden mint ebben a varosban,  s akar honapokat is tolthetek Ali csaladjanal…Hu ez franko ajanlat gondoltam… Masnap o is csatlakozik a csapathoz, aztan megyunk turazni lovagolni ilyesmi szoval kezdtem megnyugodni…

Mozi utan az irodaban Ali odajott es mondta adjak neki  gyorsba 11000 rupit mert hat kell az utikoltsegre meg a  hazberre. Meg a.teljes ellatasra

Na neeeee….mar megint…

Esetleg holnap erkezik egy kis penzmagom de csak a felet tudom kifizetni. Ok ez nem problema mondta. Majd rovidesen visszavitt a jo kis klimatizalt szallodamba. Mindezek utan, borus gondolatok kozepette nyugovora tertem…

Masnap reggel a megbeszeltek szerint Ali 9 re ertem jott egy muzealisnak tuno Ambassador tipusu szemejgepjarmuvel. Ismet  atmentunk az irodajaba de elotte felvettem az ATM bol a 6000 rupimat

Az irodaban megirta a bizonylatomat 9 nap hazberlet teljes ellatassal plusz az oda utazas busszal.

-Nagyszeru ut lesz izgalmas es fantasztikus tapasztalat. Masnap reggelre mar Srigarban is leszel mondta… Ram mosolygott es lazan kerte adjam oda a dombornyomatu Visa kartyamat lehuzni rola a maradek osszeget is.

Na azt mar nem ! Azert ennyire ne nezz madarnak! Majd ha megjon a tobbi penzem!  Akkor kifizetem! Vetettem oda kemenyen.

Nem tehetett mast belement, de azert meg kert 2000rupit a szallodamra mert mint elmndta sikerult lealkudta 3000  rol az arat. Ok.. gondoltam egy ezrest igy is sporoltam.Ezt amugyis ki kellett volna kohognom.

Elmondta, hogy beszelt a csaladjaval akik engem mind csaladtagot fognak kezelni es raadasul addig maradhatok ott amig csak akarok.

Kerdeztem: Rendben de mennyt kostal egy honap? Mire o: Ne aggodjk nagyon olcso lesz…

Tehat delutan 2 kor es a testvere  es egy sofor kifuvaroztak a buszpalyaudvarra.

Az elso meglepetes ekkor ert nem volt klima buszon …a masodik hogy nem reggelre fogunk megerkezni hanem masnap delutanra . Tobb mint egy teljes napot vesz igenybe az ut …

 

Kezemben  a buszjegyemmel ami (900 rupi erteku volt) szivemben uj remenyekkel elindultam Jammu& Kashmirba tartomanyba a hegyekbe Srinagar varosaba….

A buszon, ami nem volt tul kenyelmes, – de a hatizsakomat legalabb sikerult magam mellett tudnom- a szomszed ulesen egy muszlim mernok utazott. Akivel sokat beszelgettem  az ut soran. Erdeklodtem a helyi szokasokrol a mindennapi eletvitelrol no meg persze az arakrol.

Tole hallottam elosszor Ladakh Range rol es a Himalayaban fekvo Leh varosarol ahol tibeti buddhistak elnek

Megtudam tovabba azt is, hogy egy honapra a hazberles egy atlagos helyi csaladtol kajaval 3-5 ezer rupi….Kihasznalvan az alkalmat hogy mernokomnek semmifele anyagi erdekeltsege nincs iranyomban batran  mindenfelerol kerdezgettem. Persze o is engem. Ot elsosorban europai kultura, munka, fizetesek erdekeltek….Egyszoval sikerult magam kellokeppen kepbe helyezni. Ez amolyan informaciok Indiarol gyorstalpalo kurzusal ert fel akkor nekem.

2006 nyaran

This entry was posted in India. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

