Ladakh-Zanskar expedicio

Kéthónapnyi Ladakhi önkéntes munka után, találkoztam néhány Magyarral, és az utóbbi két hétben résztvettem egy Himalája expedícióban Zanskar Rangeben, Körösi Csoma Sándor nyomában járva.
Úttalan utakon ,helyenként csupán 30 cm szeles a hegyoldalba vájt több Km hosszú kanyargós ösvényeken, alattam több ezer méter mely szakadékok, zúgó hegyi folyóval, gyalogösvényeken egyensúlyozva, olyan helyeken, melyeket semmilyen motoros járművel nem lehetséges a megközelíteni, talán meg egy helikopter sem tudna leszállni. Mi gyalogszerrel mentünk, de négy málhás ló vitte a felszerelésünket. A sivatagot lassanként felváltotta a magashegyi növény és állatvilág, kövek, sziklak és kristálytiszta hegyi patakok
Csodálatos vizesesek füves ligetek… Jakok, mormoták.
Ebben a magasságban rengeteg havasi gyopár, és más különleges növény tálalható..
Eljutottam abba a házba ahol a híres utazó  két évig élt, és abba a Puhktal nevű a hegyoldalban kialakított kolostorba ahol Körösi 1 évig dolgozott a Tibeti -Angol szótáron.
A Hegyi folyókon történő átjutás sem volt egyszerű, mert vagy volt valami hídszerű képződmény vagy nem. Esetleg a vízből kiálló kövek segíthettek…
Többször hajtottunk végre derekig gazolva a jéghideg zubogó folyóban erőszakos vízi átkelést, néha azért volt deszkából épített, palával burkolt híd esetleg valami függőhídszerű építmény is.
Beljebb, a hegyek között találtunk néhány apró falut is melyek, mindösszesen 3-5 házikóból állottak, és sem, áram sem víz nem volt bennük.
Utunk során,a legmagasabb pont a Shingo -La nevű hegy volt, ahol egy napig tartózkodtunk 5. 05Km magasan.  Ott tényleg nem sok levegő jutott a tüdőmbe. (egy lépes két lélegzetvétel) Itt tovább fokozva a helyzetet, a hűvös hegyvidéki időjárás dermesztően kemény, hidegre váltott körülöttünk ebben a tartományban. Mindenfelé gleccserek és szikrázó hófödte hegycsúcsok. A hágó után, fokozatosan ereszkedtünk lefelé. Mindamellett a két hét alatt egyszer sem voltam 4000m alatt…
A Himalája felfoghatatlanul hatalmas és lenyűgöző… Visszatérve, azért mégis csak jó érzés volt, mikor 1 hónap után először, forró vízben zuhanyoztam, és két hét után, a nedves, kemény sátor talaj helyett, vetett ágyban, aludhattam. Most újra a civilizációban, vagyok Manaliban. Itt , kijőve a hatalmas hegyek közül olyan monszun eső fogadott , hogy vízszintesen is, meg alulról fölfele is esik.
Állítólag meg egy hónapig…
Szóval minden délután kettőkor menetrendszerűen érkezik az égi áldás aztán reggelig tart.
A szobámban mar napok óta száradnak a ruhák. Talán inkább nedvesednek, de tényleg, mintha ma mostam volna ki őket….Remélem azért nem fognak bepenészedni…
Ma levajaztam egy Royal Enfield motort  500ccm 2 henger úgy néz ki, mint a háborús Harley itt nagyon népszerű minden fiatal ezzel kolbászol…..

Manali, 2006 aug.4                              Szántó Gergely

This entry was posted in India. Bookmark the permalink.